Czy naprawdę konieczne jest posiadanie światła podczas jazdy na rowerze?

Rower to pojazd jak każdy inny. Jako takie musi być brane pod uwagę przez różnych użytkowników dróg. A żeby wszyscy jeździli w zgodzie, każdy musi przestrzegać narzuconych mu zasad postępowania. Widoczność rowerzysty jest niezbędna dla bezpieczeństwa jego samego i innych. Dlatego wprowadzono przepisy dotyczące oświetlenia rowerowego. Dowiedz się, jaki sprzęt jest niezbędny podczas jazdy na rowerze.

Światło na przepisy dotyczące oświetlenia rowerowego Jakie jest obowiązkowe wyposażenie do jazdy na rowerze? Rowerzysta musi mieć :

  1. Białe lub żółte światło przednie i czerwone światło tylne
  2. Przednie światło odblaskowe białe lub żółte i tylne światło odblaskowe czerwone
  3. Odblaski widoczne z boku (odblaski mocowane do szprych kół lub opony z odblaskowymi bokami)
  4. Odblaski pedałów

Jeśli Twój rower ciągnie przyczepę, musi ona mieć po jednym (lub więcej) odblasku z każdej strony, jeśli jest szersza niż 1,30 m. Dla zwiększenia widoczności przydałyby się tylne światła do przyczep. W rzeczywistości, zgodnie z obowiązującym kodeksem drogowym, w nocy lub gdy widoczność jest niewystarczająca (mgła, tunel), aby jeździć rowerem, należy mieć pełne oświetlenie rowerowe.

Najważniejsze to być widocznym, więc jeśli Twój rower jest dobrze oświetlony, istnieje małe ryzyko, że policjant będzie szukał kłopotów. Ale teoretycznie może się to zdarzyć! dokładne informacje

Słabo oświetlony rowerzysta nie jest na tyle widoczny, aby bezpiecznie jeździć w nocy, nawet jeśli oświetlenie uliczne lub światło księżyca wystarcza, aby utrzymać się na drodze. Możesz widzieć ulicę i samochody, ale zmotoryzowani nie dostrzegą Cię w porę, jeśli nie będziesz odpowiednio wyposażony. Dlatego gorąco zachęcamy do zainwestowania w dobrej jakości oświetlenie!

Sygnalizacja na rowerze nie jest opcjonalna: żółta kamizelka jest obowiązkowa

Tak, w przeciwieństwie do kierunkowskazów niektórych kierowców samochodów, żółta kamizelka nie jest opcjonalna. Ważne jest, aby sygnalizować innym użytkownikom drogi. Od 30 lipca 2008 roku dekret wprowadza obowiązek noszenia kamizelki odblaskowej podczas jazdy rowerem w nocy, poza terenem zabudowanym. Obowiązkowe noszenie kamizelki fluorescencyjnej nie jest jednogłośnie popierane! Rzeczywiście, nie bardzo nadaje się dla rowerzystów noszących pelerynę przeciwdeszczową lub plecak. Ani dla tych z fotelikiem dziecięcym na tylnym bagażniku, ani dla tych z rowerem typu recumbent.

Ponadto ten sam poziom bezpieczeństwa można zagwarantować dzięki paskom odblaskowym na rowerze i sakwach lub korzystając z wyposażenia, które już posiada odblaski. Zaletą bezpośredniego wyposażenia roweru, a nie kolarza, jest to, że nie zapomnisz o odblaskowym akcesorium w domu!

Jak bezpiecznie i stylowo oświetlić swój rower?

Oświetlenie: więcej niż obowiązek, to element stylu na rowerze. Jeśli system oświetlenia rowerowego jest niezbędny dla komfortu i bezpieczeństwa, nie należy zapominać, że jest on również elementem estetyki dwukołowca. Tylne i przednie światła mogą mieć wygląd od klasycznego przedniego światła dynamo w stylu vintage do futurystycznego tylnego światła.

Czy jesteś bardziej miłośnikiem rowerów zabytkowych? Wtedy jest w czym wybierać. Marki oferują systemy oświetlenia rowerów vintage. Jeśli szukasz czegoś stonowanego, vintage, ale skutecznego, to lampki rowerowe retro od QT cycle będą idealne.

Z drugiej strony, jesteś bardziej w nastroju na nietypową lampkę rowerową? Marka oferuje szczególnie oryginalny system oświetlenia kół. Dzięki niej możesz być widoczny w nocy na rowerze, odróżniając się od zwykłych rowerzystów.

Oświetlenie rowerowe, nowy dekret, który dostosowuje się do nowej mobilności. Nowy dekret został opublikowany w Dzienniku Urzędowym 30 czerwca. Dekret ten określa obowiązek posiadania przez użytkowników rowerów – i innych nowych form mobilności – systemu oświetlenia zgodnego z przepisami. Weelz! przegląda z Tobą przepisy i dostarcza Ci kilka … spostrzeżeń.

Oświetlenie rowerowe i lata 80.

1982 – W tym czasie słuchało się kaset na Walkmanie, prowadziło rozmowy telefoniczne z budek na monety, zaglądało do książki telefonicznej lub konsultowało mapy drogowe. Poprzedni dekret dotyczący oświetlenia rowerów pochodzi z 30 sierpnia tego samego roku. W czasach, gdy samochód i motorower zdegradowały rower do półki przestarzałych gadżetów. Tekst ten został zaczerpnięty z poprzedniego, datowanego na 16 lipca 1954 roku (tak), a także zaktualizowany 5 sierpnia 1999 roku.

Powrót w 2021 r. Prawie 40 lat i pandemia później, rower, zarówno użytkowy jak i rekreacyjny, wraca do mody. Nadszedł czas, aby ustawodawca dobrze wyszorował ten stary akt prawny. Dekret ten dotyczy artykułu R313-4 kodeksu drogowego, dotyczącego “oświetlenia pojazdów i znaków”. Nowość bierze się głównie z tego, że rząd obejmuje teraz, oprócz rowerów, słynne EDPM (zmotoryzowane urządzenia transportu osobistego), takie jak hulajnogi, hoverboardy i inne żyrardowskie.

Co dokładnie mówi ten dekret o oświetleniu rowerowym? Co dokładnie mówi ten dekret o “modyfikowaniu cech latarni rowerowych”? (tak, naprawdę tak jest napisane). Na początek szybkie przypomnienie: prawo zobowiązuje Cię jako rowerzystę do posiadania na rowerze przedniego i tylnego sprzętu oświetleniowego “w nocy lub w dzień, gdy widoczność jest niewystarczająca”. W tej poprawce do tekstu, w artykule 3, dowiadujemy się, że obecnie dozwolone jest światło białe. Tak, białe oświetlenie rowerowe LED jest od lat zdelegalizowane. Wiedziałeś o tym?

Ponadto, obecnie wolno jeździć z minimalną mocą oświetlenia 10 LUX, w porównaniu do 4 poprzednio. Należy uważać, aby nie pomylić LUX i Lumenów. LUX to natężenie światła Twojej lampy, czyli jej moc w danym punkcie. Jeśli chodzi o Lumeny, to służą one do pomiaru strumienia świetlnego, czyli wiązki wychodzącej z Twojej lampy. To tłumaczy często ogromne (i znacznie bardziej marketingowe) liczby producentów. Aby dowiedzieć się więcej o oświetleniu rowerowym, możesz przeczytać nasz artykuł :

Podobnie jak oryginalny dekret, ten nowy tekst jest skierowany zarówno do producentów i dystrybutorów, którzy są zobowiązani do zamontowania oświetlenia w nowych rowerach, które sprzedają; ale także do właścicieli rowerów, którzy muszą przestrzegać przepisów i posiadać przedni i tylny system oświetlenia. Nowe zarządzenie wejdzie w życie 1 grudnia 2021 r.

Warto wiedzieć, że elementem “zestawu bezpieczeństwa” rowerzysty mogą być inne urządzenia: kask (nie jest obowiązkowy (i tym lepiej), chyba że masz mniej niż 12 lat), kamizelka odblaskowa (tylko w nocy i poza terenem zabudowanym) czy przekładka ostrzegawcza (nie jest obowiązkowa). Natomiast obowiązkowe są: oświetlenie, oczywiście dzwonek i odblaski (przednie, tylne i boczne). Oczywiście w przypadku tych dwóch ostatnich elementów przypadki wlepiania mandatów są rzadkie, poza gorliwymi policjantami. Nie wahaj się podzielić się z nami swoim doświadczeniem w komentarzach, jeśli zdarzyło Ci się to.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Dodaj komentarz
Możesz także polubić