Lakierowanie pojazdu, czy jest nim samochód, czy również motocykl, to zawsze, składający się z paru następstw, wymagający wielkiego nakładu pracy oraz skupienia, proces. Każdy zakład lakierniczy zaczyna własną pracę od ustaleń z kontrahentem, jaki wybrać ma obowiązek kolor lakieru i zdecydować się, czy ma być to lakier matowy, perłowy, czy również metaliczny. Kiedy wszystko zostaje ustalone, do pracy podchodzi lakiernik. Pierwszym cyklem jego pracy jest nałożenie, tak zwanego, podkładu. Dzięki niemu zwiększona zostaje przyczepność godziwego lakieru.
Wszystkiego typu nierówności czy też zgniecenia na karoserii eliminowane są za pomocą wypełniaczy, jakich na rynku osiągalnych jest dużo typów. Po tych wstępnych zabiegach, nadchodzi czas na nałożenie lakieru bazowego, którego kolor oraz typ ustalony został wcześniej z właścicielem pojazdu – przetestuj malarnia proszkowa. Niekiedy konieczne jest użycie rozcieńczalnika. Są dwa typy rozcieńczalników: uniwersalne i wodne. Pracę zamyka nałożenie lakieru bezbarwnego, który ochraniać ma lakier bazowy przed niepożądanymi czynnikami zewnętrznymi. Paleta barw lakierów samochodowych jest, praktycznie, nieograniczona. Znaczące jest rozróżnienie lakierów samochodowych na matowe oraz perłowe i metaliczne. Lakiery matowe należą do rzadziej spotykanych.
Kontrahenci wielokrotnie decydują się, za to, na lakiery metaliczne. Połysk przy wykorzystywaniu lakieru metalicznego lub perłowego uzyskiwany jest dzięki stosowaniu różnorodnego rodzaju utwardzaczy. Utwardzacze podzielić możemy na trzy grupy, jakie stosuje się stosownie do rodzaju użytego lakieru: normalne, średnio prędkie, szybkie i niezmiernie szybkie. Każdy serwis internetowy lakierniczy proponuje niezliczone ilości barw lakierów samochodowych.